Databasen HAKA är ett verktyg för brandkårerna
HAKA är en databas för säkerhetskompetens och brandkårernas administrativa behov som upprätthålls av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.
I HAKA kan brandkårerna
- spara uppgifter om medlemmar och utbildningar
- föra register över utbildningar, utryckningar och andra händelser
- anmäla sig till utbildningar och evenemang.
Logga in på HAKA på: https://haka.spek.fi eller ladda ner HAKA direkt till din mobil från appbutiken.
![](/resources/public//Kuvituskuvat/haka.png)
Varför använda HAKA?
Registrering av verksamheten
- Verksamheten i alla brandkårer registreras på samma ställe.
- Registreringarna kan användas för att redogöra för oavlönad brandkårsverksamhet till räddningsverket.
- De enskilda medlemmarnas deltagande i brandkårens olika arbetsuppgifter registreras.
Personlig nytta
- Informationen om brandkåristernas utbildningar, färdigheter, aktivitet och exponeringar finns på ett ställe.
Aktuell statistik
- Statistiken i HAKA kan användas när verksamhetsberättelsen för en brandkår utarbetas.
- Ansökningen om förtjänsttecken för hobbytimmar och årsmärken blir lättare, eftersom hobbytimmarna och datumen för när personerna anslöt sig finns tillgängliga direkt i HAKA.
- Arbetsuppgifterna som registrerats för olika roller gör det lättare att ansöka om förtjänsttecken (registret för förtjänsttecken).
Kommunikation
- Korrekt angivna roller gör att du kan skicka e-post direkt via HAKA.
Utveckling av verksamheten
- HAKA gör det möjligt att följa upp, analysera och utveckla personalens prestationsförmåga på ett behovsbaserat sätt.
![](/resources/public//Kuvituskuvat/hakaapp.png)
Ladda ner mobilappen HAKA App till din telefon
Med HAKA App kommer du enkelt åt HAKA var som helst. Ladda ner HAKA App från appbutiken i din mobil:
![](/resources/public//Kuvituskuvat/hakasuoritukset(1).png)
Nu kan du bedöma dina färdigheter och registrera exponeringar i HAKA 2.0
Den förnyade HAKA 2.0 lanserades i december 2022. Där kan frivilliga, samt deltids- och heltidspersonal som deltar i brandkårens räddningsverksamhet ange de färdigheter som de använt per uppdrag och bedöma sina prestationer. Dessutom kan personliga tider för exponering registreras i databasen. HAKA och dess nya funktioner är till nytta för både avtalsbrandkårer och räddningsverk.
Frivilliga samt deltids- och heltidsanställda personer som deltar i räddningsverksamheten kan nu:
- utvärdera vilka färdigheter de använt per uppdrag och bedöma sina prestationer på skalan 1-5 stjärnor (1= behärskar inte uppgiften ... 5=behärskar uppgiften utmärkt)
- själva se medeltalet för sin självvärdering för det senaste året och de senaste fem åren under sina egna uppgifter
- använda bedömningarna när nästa träningsprogram utarbetas
- fylla i en personlig dagbok för exponeringar.
HAKA 2.0 gör det möjligt att på ett nytt sätt följa upp, analysera och utveckla prestationsförmågan hos den personal som deltar i räddningsverksamheten. Uppdateringarna i databasen stärker brandkårernas möjligheter att följa upp och förutse kompetensbehov på lång sikt.
Brandskyddsfonden möjliggjorde genomförandet av HAKA 2.0.
![](/resources/public//Kuvituskuvat/palautehaka.png)
Problem med appen?
Anmäl funktionsfel fel i appen med ett responsformulär, på samma sätt som andra fel i HAKA.
![](/resources/public//Kuvituskuvat/hakatilastot.png)
HAKA-statistik
De statistiska uppgifterna i databasen finns under HAKA-statistik. Uppgifterna kan användas till exempel vid utarbetandet av verksamhetsberättelsen för en brandkår och vid utarbetandet av rapporter till räddningsverket. Dessutom gör trendkurvorna i HAKA-statistiken det lätt att granska framtidsbilden för en brandkår.