HAKA hallinnointikanta on palokuntien työkalu

Palokuntien hallinnointikanta HAKA on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön ylläpitämä, palokuntien hallintotarpeita varten tuotettu turvallisuusosaamisen tietokanta.

HAKAssa palokunnat voivat

  • kirjata jäsen- ja koulutustiedot
  • ylläpitää tapahtumakirjanpitoa koulutusten, hälytysten ja muiden tapahtumien osalta
  • sekä ilmoittautua koulutuksiin ja tapahtumiin.

HAKAan pääset kirjautumaan osoitteessa: https://haka.spek.fi tai lataamalla HAKAn suoraan puhelimeesi sovelluskaupasta.

Miksi HAKAa kannattaa käyttää?

  • Kaikki palokunnan toiminta tulee kirjattua, jolloin pelastuslaitokselle voi osoittaa, että palokunta tekee paljon asioita, joista ei makseta.
  • Tilastoja voi hyödyntää palokunnan toimintakertomusta laadittaessa.
  • Henkilöiden harrastustunnit ja tarkka liittymispäivämäärä ovat helposti löydettävissä esimerkiksi harratustuntimerkkejä ja vuosimerkkejä haettaessa.
  • Henkilöiden toiminta palokunnan eri tehtävissä tulee kirjattua. 
    • Rooleihin kirjatut tehtävät helpottavat ansiomerkkien hakua (ansiomerkkirekisteri).
  • Oikein kirjatut roolit mahdollistavat sähköpostiviestien lähettämisen HAKAn kautta.
  • HAKAan saa kirjattua henkilöiden koulutustiedot, osaamisen, altistumistiedot sekä palokunnan koulutussuunnitelmat
    • Nämä tiedot hyödyttävät palokuntalaista, palokuntaa, koulutuksen järjestäjää ja pelastuslaitosta.
  • HAKA mahdollistaa henkilöstön suorituskyvyn seuraamisen, analysoinnin ja kehittämisen. 

Lataa HAKA App -mobiilisovellus puhelimeesi

HAKAn mobiilisovelluksella HAKA Appilla voit käyttää HAKAa helposti missä vain. Lataa HAKA App puhelimesi sovelluskaupasta:

Google play store logo.App Store logo.

Nyt voit arvioida osaamistasi ja kirjata altistumiset HAKA 2.0:ssa

Uudistunut HAKA 2.0 julkaistiin joulukuussa 2022 ja se toi palokuntien pelastustoimintaan osallistuville vapaaehtoisille, osa-aikaisille ja päätoimisille henkilöille uutena mahdollisuutena kirjata HAKAan tehtäväkohtaisesti käyttämiään kyvykkyyksiä ja arvioida niissä suoriutumista. Lisäksi hallinnointikantaan on tuotettu mahdollisuus henkilökohtaisten altistumisaikojen kirjaamiseen. HAKA ja sen uudet ominaisuudet tuovat hyötyjä niin sopimuspalokunnille kuin pelastuslaitoksillekin.

Pelastustoimintaan osallistuvat vapaaehtoiset, osa-aikaiset ja päätoimiset henkilöt voivat nyt:

  • Arvioida tehtäväkohtaisesti käyttämiään kyvykkyyksiä ja niissä suoriutumista tähdillä 1-5 (1= ei osaa…5=osaa erinomaisesti). 
  • Nähdä itse omista tiedoista itsearvioinnin keskiarvon viimeiseltä vuodelta sekä viideltä viimeiseltä vuodelta
  • Hyödyntää arvioita seuraavaa harjoitusohjelman laadittaessa
  • Täyttää henkilökohtaista altistumispäiväkirjaa.

HAKA 2.0 mahdollistaa uudella tavalla pelastustoimintaan osallistuvan henkilöstön suorituskyvyn seuraamiseen, analysoinnin ja kehittämisen. Hallinnointikannan uudistukset vahvistavat palokuntien mahdollisuutta osaamistarpeiden pitkän ajan seurantaan ja ennakointiin.

HAKA 2.0:n toteutuksen mahdollisti Palosuojelurahasto.

Ongelmia sovelluksessa?

Sovelluksen toimimattomuudesta voi raportoida, kuten HAKAn muistakin virhetilanteista palautelomakkeella.

HAKA-tilastot

Hallinnointikantaan kirjatut tilastotiedot löytyvät HAKA-tilastoista. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi palokunnan toimintakertomusta ja pelastuslaitokselle toimitettavia raportteja laadittaessa. Lisäksi HAKA-tilastoista löytyvien trendikuvaajien avulla on helppo tarkastella palokunnan tulevaisuuskuvaa. 

Tietosuojaseloste