HAKAn käyttöohje
Toimintaohjeet palokunnan pääkäyttäjälle HAKAn käyttöön ottamiseksi
HAKA hallinnointikannassa jokaisella palokunnalla tulee olla pääkäyttäjä. Pääkäyttäjä voi ottaa HAKAn käyttöön seuraavasti:
HAKAn käyttöohje
Toimintaohjeet palokunnan pääkäyttäjälle HAKAn käyttöön ottamiseksi
HAKA hallinnointikannassa jokaisella palokunnalla tulee olla pääkäyttäjä. Pääkäyttäjä voi ottaa HAKAn käyttöön seuraavasti:
- Mene HAKAn etusivulle ja valitse teksti: ”Tilaa itsellesi salasana”.
- Täytä ”Käyttäjätunnus” -kenttään oma HAKAan rekisteröity sähköpostiosoitteesi. Salasanan vaihtolinkki lähetetään Hakaan rekisteröityyn sähköpostiosoitteeseesi.
- Kirjaudu HAKAan omalla sähköpostiosoitteella ja itse asettamallasi salasanalla.
- Lue ja hyväksy SPEKin tietosuojaseloste (PDF).
- Lataa oman palokuntasi tietosuojasuunnitelma HAKAan.
- Lisää käyttöoikeudet osastokäyttäjille.
Jokaiselta hallinnointikanta HAKAan rekisteröidyltä henkilöltä tulee olla suostumus henkilötietojen tallentamiseen. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla hyväksyy tietosuojasuunnitelman. (Alaikäisten henkilöiden osalta tietosuojasuunnitelman hyväksyy huoltaja. Huoltajan hyväksyntä tulee hoitaa erikseen.) Henkilö voi milloin tahansa tarkistaa omat tietonsa HAKAsta. Kukin HAKAan rekisteröity henkilö voi tilata itselleen salasanan vaihtolinkin omaan sähköpostiinsa.
Kukin henkilö on rekisteröity HAKAan vain kertaalleen. Henkilö voi kuulua useampaan eri organisaatioon ja omata eritasoisia käyttöoikeuksia eri organisaatioissa. Kaikki asiointi tapahtuu yhdellä henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella, joka on henkilön HAKAan rekisteröity sähköpostiosoite.
Huom! 16.12.2024 tehdyn päivityksen jälkeen kaikki vanhat salasanat ovat nollautuneet ja uusi salasana tulee hakea HAKAn etusivun linkin kautta.
HAKAssa voi mm.
- rekisteröidä rikosrekisteriotteen päivämäärän
- rekisteröidä VAP-sijoituksen
- muodostaa erilaisia ryhmiä (esim. hallitus)
- seurata tunnuslukuja ja mittareita
- lähettää sähköposteja
Käyttöohje
Hakan käyttämiseen on tehty ohje ja voit sen ladata tästä.
Tukipyynnöt
Ilmoitathan kaikki HAKAan liittyvät tukipyynnöt, ongelmat ja kehitysehdotukset tämän linkin kautta: http://24365.fi/hakatuki.
Tietosuoja-asetus palokunnassa
Tietosuoja-asetuksesta on koottu tietoja osoitteeseen https://www.palokuntaan.fi/tietosuoja.

UKK/FAQ - Usein kysytyt kysymykset
Vaikka yhdistäminen on nyt tehty, näkyy tiedoissani edelleen vanha palokunta, jossa olen aikaisemmin ollut jäsenenä, eikä nykyinen palokunta?
- Vanhassa HAKAssa oli yli 1000 henkilöä, jotka ovat kuuluneet kahteen tai useampaan palokuntaan. Jokaisella henkilöllä on jatkossa vain yksi kortti, johon voi liittää eri palokuntien jäsenyyksiä ja tarvittaessa myös käyttöoikeuksia. Ota palautelomakkeella yhteys tukeen.
Miten voin vaihtaa tai pyytää uuden salasanan?
Voit muokata salasanaasi seuraavasti:
- Mene HAKAn etusivulle ja pyydä uusi salasana, joka lähetään vain matkapuhelimeen.
- Jos haluat muuttaa salasanaa kirjautumisen jälkeen, voit muuttaa sen omissa tiedoissasi.
Miten voin poistaa omalta henkilökortiltani tietoja?
- Oman profiilin etusivulla paina nappia Muokkaa. Tyhjennä poistettavat ja tarpeettomat tiedot niistä kentistä, joista haluat ja paina lopuksi Tallenna -nappia.
Miten saan itselleni tunnukset?
- Mikäli sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi löytyvät HAKAsta niin mene HAKAn etusivulle https://haka.spek.fi ja paina linkkiä “Olen unohtanut salasanani – Tilaan itselleni salasanan”. Salasana lähetetään puhelinnumeroosi. Mikäli tarvitset käyttöoikeuksia ole yhteydessä palokuntasi pääkäyttäjään.
- Mikäli palokuntasi ei ole HAKAssa niin palokunnan puheenjohtaja tai päällikkö voi tehdä HAKAn etusivulta tukipyynnön.
Miten poistettuja tietojani on nyt näkyvissä uudessa HAKAssa?
- Jos henkilö on kuulunut useampaan palokuntaan, on hänellä ollut useampi profiili (henkilökortti). Nämä tiedot on nyt koneellisesti yhdistetty yhdeksi profiiliksi. Mikäli yhdistettyyn profiiliisi on tullut vanhentuneita tietoja, johtuu se siitä, että jossain olemassa olevassa profiilissasi on ollut vanhentuneita tietoja. Vanhasta HAKAsta poistettuja tietoja ei ole tuotu uuteen HAKAan.
Miten osastokäyttäjänä pääsen omaan palokuntaani?
- Kun olet kirjautunut HAKAan, olet omissa tiedoissa ja kun palokunnan pääkäyttäjä on antanut sinulle osastokäyttäjäoikeudet, niin pääset palokunnan tietoihin etusivun palokunnan nimen linkistä tai yläpalkin hakukentästä aloittamalla kirjoittamaan palokunnan nimeä. Tähän tulee vielä päivitys, jossa liikkuminen oman kortin ja palokunnan kortin välillä helpottuu.
Miten näen helpoiten omat tietoni HAKAssa?
- Helpoiten näet HAKA-appin kautta omista tiedoista. Voit ladat appin sovelluskaupastasi.
- Saat myös kaikki omalle kortillesi merkityt tiedot näkyviin kirjautumalla selaimella HAKAan ja painamalla etusivulla olevaa nappia Tulosta. Näyttöön tulevat kaikki tietosi.
Mistä löydän SPEKin laatiman rekisteriselosteen, jonka hyväksyin kirjautuessani HAKAan ensimmäistä kertaa?
- HAKAn rekisteriselosteen löydät tästä linkistä. Tiedosto on PDF-muodossa.
Miksi uuteen HAKAan ajokorttiluokistani on tullut vain B, C1- / C?
- Kaikkiaan erilaisia ajokorttiluokkia oli vanhassa HAKAssa yli 700 erilaista. A B (välilyönti välissä) ja AB olivat kaksi eri tapaa. Tästä johtuen datasta ajettiin uuteen HAKAan vain B ja C1- / C -ajokorttiluokat. Jokainen voi tallentaa puuttuvat tiedot itse. Nyt ajokorttiluokat eivät ole avoimia kenttiä, vaan rastitettavia kenttiä.
Miksi en voi käyttää yhteistä sähköpostia käyttäjätunnuksena?
- Jokaisella HAKAan rekisteröidyllä henkilöllä pitää olla henkilökohtainen sähköposti eli käyttäjätunnus. Mikäli tapahtuu jostakin syystä väärinkäytöksiä tai muuten vääriä tallennuksia, ei lokista voida yksilöidä, kuka muutokset on tehnyt.
Miksi en löydä HAKAa omalla selaimellani?
- Tyhjennä selaimen muisti. Ainakin Internet Explorerilla selain tarjoaa vanhaa kirjautumisosoitetta, jossa perässä on .asp. HAKAan pääset joko osoitteesta https://haka.spek.fi tai kirjoittamalla suoraan selaimen riville haka.spek.fi.
En voi lisätä henkilölle uutta sähköpostiosoitetta, koska se on jo HAKAssa käytössä ja tulee virheilmoitus
- Jokaisella HAKAssa olevalla on yksi kortti, jolla voi olla useampia jäsenyyksiä palokuntiin. Mikäli henkilö liittyy uuteen palokuntaan hän voi hakea HAKAn kautta palokunnan jäsenyyttä tai uuden palokunnan pääkäyttäjä voi tehdö tukipyynnön HAKAn etusivun kautta jäsenyyden lisäämiseksi. Mikäli henkilöllä on useampia kortteja HAKAssa niin ne voidaan yhdistää myös tukipyynnöllä.
Aikaisemmin peruskäyttäjänä minulla oli oikeus luoda palokunnan tapahtumia (esim. harjoituksia) ja nyt ei. Miksi?
- Peruskäyttäjällä ei ole enää oikeutta luoda tapahtumia. Pyydä palokunnan pää- tai osastokäyttäjältä itsellesi palokunnan tapahtumakäyttäjäoikeudet.
HAKAn Tilastot-osion luvut eivät päivity tai en näe HAKA Tilastot-osiossa palokuntani tilastoja vaikka minulla on pääkäyttäjän tai koko palokunnan osastokäyttäjän oikeudet. Miksi?
- HAKAn Tilastot-osio päivittyy päivittäin kello 6 aamulla. Yritä uudelleen seuraavana päivänä.